PATI DE SANT JAUME I SANT MATIES

El conjunt dels Reials Col·legis, juntament amb l’església de Sant Domènec, és un dels complexos renaixentistes més importants de tota Catalunya. La seva arquitectura presenta una façana força senzilla. A la part central, s’obre la portalada on es representa l’escut imperial del seu fundador, Carles I. Les figures de Sant Jaume i Sant Maties, patrons del col·legi, apareixen dins de fornícules coronades per la figura d’un àngel, l’Àngel Custodi, patró de la ciutat.

L’estructura del pati, plenament italiana, és obra de l’escultor Francisco Montehermoso i presenta una iconografia riquíssima que exalça la monarquia. A la segona galeria, podem trobar un fris esculpit amb les efígies i els escuts de les parelles reials de la Corona d’Aragó, des de Ramon Berenguer IV i Peronella d’Aragó fins a Felip III i Margarida d’Àustria.

En els carcanyols de la primera galeria apareixen bustos que podrien ser jueus i moriscos, i en els de la segona, la imatge efigiada dins de medallons de profetes i apòstols. Els símbols dels evangelistes són representants a la planta baixa del pati, mentre que a la segona galeria, a la part exterior i ocupant els angles, apareixen quatre carasses com a personificacions del vent.

Aquest edifici, també anomenat Col·legi de dalt, es va dedicar en els seus orígens a la instrucció dels fills dels conversos com a part de l’estratègia dissenyada per la Corona d’Aragó per tal d’evangelitzar i assimilar culturalment els moriscos. Actualment, acull l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre.

Situació: Carrer Sant Domènec, 21-23

Promotor: Felip II

Autor: Joan Anglès (atribuït)

Any: 1544

Estil arquitectònic: Renaixentista

Ús actual: Arxiu Comarcal del Baix Ebre

Superfície del pati coberta: 193 m2

Superfície del pati descoberta: 123 m2

GOLD DIGGER

Espai patrocinat pel Campus Extens de la URV a Tortosa

“GOLD DIGGER” és una instal·lació que explora el món de la curiositat i el desig de descobriment.

La intervenció inclou una gran làmina que cobreix el pati de Sant Jaume i Sant Maties, composta per mantes tèrmiques unides entre elles. La instal·lació utilitza la propietat intrínseca del material, tenir dues cares diferents, per crear una dualitat entre dos espais: calor-fred, llum-ombra, daurat-platejat, dins-fora. El costat daurat està de cara al pati i el costat platejat de cara a l’edifici, creant una diferència cromàtica entre l’espai d’entrada i el pati superior. La cortina es perfora en punts específics amb buits circulars perquè la llum pugui passar i l’usuari se senti atret per veure què hi ha darrere de la cortina. La curiositat de l’usuari el fa creuar la tela i entrar en un món diferent, des de la foscor platejada de l’entrada fins a la llum daurada del pati.

Els arquitectes Nicola Baldassarre, Salvatore Dentamaro, Francesco Di Salvo i Ilyass Erraklaouy es van conèixer en un estudi d’arquitectura a Barcelona. Cadascun d’ells ha seguit un camí diferent dins del món de l’arquitectura, però l’amistat els ha reunit per participar en el concurs de l’A Cel Obert.

Ilyass, de Tortosa, és graduat per l’Escola d’Arquitectura de Barcelona i, actualment, estudia un màster en BIM management a la UPC School. Ha treballat en diversos despatxos d’arquitectura de diferent índole, per acabar sent l’arquitecte especialitzat en BIM del despatx on treballa actualment a Barcelona.

Nicola es va especialitzar en arquitectura efímera amb un màster per la universitat IUAV de Venècia.

Salvatore es va especialitzar en arquitectura sostenible amb un màster per la Universitat La Sapienza de Roma.

Salvatore i Nicola són cofundadors del col·lectiu Arcipelago, un equip de 5 arquitectes italians que ha participat en diferents concursos, guanyant premis com l’Europan 13 i realitzant diferents instal·lacions efímeres a Itàlia i Portugal.

Francesco és arquitecte graduat pel Politecnico de Bari. S’ha especialitzat en visualització gràfica 3D a Roma i treballa en els camps de la visualització arquitectònica i les instal·lacions efímeres. Actualment col·labora amb diversos despatxos d’Itàlia i Espanya, i es dedica a la recerca en l’àmbit de la fotografia.