Cripta de l’Església de la Reparació, espai Mossèn Sol

El Temple de la Reparació és un temple catòlic centenari. Aquest pertany a la Germandat de Sacerdots Operaris Diocesans de Sant Josep i forma part del Catàleg d’Edificis de Caràcter Històric del municipi de Tortosa. 

L’1 d’abril de 1901 s’hi va col·locar la primera pedra i uns mesos després, s’excavava la cripta on van aparèixer restes arqueològiques d’època romana.

La cripta, de la mateixa mida que la planta de la nau, mostra un total de setze columnes de pedra de Flix que, mitjançant arcs de mig punt i volta de creueria, sostenen el temple.

De tots els elements arquitectònics existents, s’han de destacar els capitells inacabats, amb volums que busquen l’estil del romànic, i les escales de tipus imperial que donen accés a la cripta.

L’any 2009, es van iniciar les obres d’adequació per tal de sanejar-la i evitar que les contínues inundacions, derivades del nivell freàtic del riu, la malmetessin. Durant aquestes obres, van ser descoberts 200 cossos enterrats en una fossa comuna, situada en una sala lateral.

El 2011 es va inaugurar l’Espai Mossèn Sol a la cripta, un espai per a usos culturals.

Situació: Carrer del Vall, 5

Promotor: Germandat de Sacerdots Operaris Diocesans de Sant Josep

Autor: Joan Abril i Guanyabens

Any: 1901

Estil arquitectònic: Modernista

Ús actual: Usos culturals diversos

Superfície del pati coberta: 456 m2

AURA

Del grec αὔρα (aúra). Irradiació lluminosa o immaterial que cobreix alguns cossos amb una espècie de camp energètic, que tapa coses o persones específiques i que no és visible als ulls de qualsevol ésser humà. 

Aura són anells de llum que envolten les columnes, que il·luminen l’entorn i que generen ombres canviants que evolucionen lentament amb el pas del temps. Anells de llum que empresonen els pilars que sustenten l’edifici i li donen la lleugeresa de la llum i l’ombra. 

Si entrem en l’obra, si ens ubiquem sota els cercles, som en el medi; som en el lloc. Els leds varien, s’animen, es mouen al ritme de la música. La peça té una durada determinada i incorpora estructuralment l’oïda a l’arquitectura. La pell és la que ens dona el contrast amb el medi, mentre que l’espai s’explica per llums i ombres.

Aura representa tant la consciència del medi com la del trànsit. Arquitecturitza el pas del temps, fixa un moment determinat dels cicles naturals. Aura és una arquitectura que juga amb la quarta dimensió; que construeix la variabilitat i la converteix en atmosfera.

Els autors d’aquesta intervenció són en Xevi Bayona i l’Alex Posada.

Xevi Bayona és arquitecte per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) i professor a la Universitat de Girona i a l’Elisava, Barcelona. Amb estudi propi a Olot, treballa a cavall entre l’arquitectura, l’urbanisme, l’art, el paisatge i les instal·lacions efímeres i de llum. Des dels seus inicis, Xevi és Director Artístic del Lluèrnia, Festival del foc i la llum d’Olot.

Alex Posada és enginyer per la Universitat de Cantabria i es dedica principalment a l’àmbit de la creació digital, a la docència i a la investigació en els camps de la interactivitat i l’art digital. Com a artista multidisciplinari, treballa en la intersecció entre l’art, la ciència i la tecnologia a través de la investigació i el constant desenvolupament dels seus propis sistemes i ferramentes.

Els dos formen part de MID Studio, fundat el 2009 a Barcelona, on l’Alex és, a més a més, el seu director i coordinador. Es tracta d’un estudi de disseny d’interacció i tecnologia que desenvolupa instal·lacions i projectes en l’àmbit de l’art digital, el disseny interactiu i els nous mitjans. Està format per un equip multidisciplinari d’artistes, dissenyadors, músics, enginyers, programadors, arquitectes i productors.